Tuesday, February 23, 2010

cetusan permikiran..

huh.. agak lame ek aku xupdate aku nyer blog neh.. xabih2 ngan post beckham tuh.. nyampah da aku ngkk.. pape pon, aku arap de la org bace.. kalo x, suke jek kite sokong2 die... cam harammmm.. huhuhu..

post kali ni, ade la sket aku nk share pe yg dok aku simpan lam otak aku bape hari neh.. hehehe.. nak wat camner, bile ko dah dok kat umah.. xley nak wat keje.. juz dudukk... so macam2 mende yg ko xpenah pk seblom neh, dok terjah2 otak ko.. xcaye korg try ahh.. huhuhu..

sape kat sini xpenah bercinte? sape kat sini xpenah dok kapel2? huhu.. soklan ni kalo aku tanyer kat kawan2 kite.. kat mmber2 sebaye or lebih kurang ngan kite.. agaknyer kalo dlm nisbah 1:10.. bape org nak angkat tgn kan? huhuhu.. see? ramai kan? huhuhu.. yela, aku paham.. sape xseronok an bile da ade gf/bf neh? dok bual2 b4 tidohh.. ade org nk dgr kite ngadu2 time2 kite stress.. dpt hangout same2.. dpt share feeling.. ofkos, mende2 ni sumer sape antare kite yg merupakan remaja2 skang ni mampu nk tolak kan? huhu.. bese laa.. org normal kan? huhu..

still.. even mende cmni cambesh.. masih lagi ade TAPI.. huhuhu.. time aku xleh jalan kat umah ni... keje aku cam bese laa.. surfing internet jekk.. dok bace2 pe yg patot.. lawak2 ke ape kee.. macam2 laa.. then, ntah cmner aku ley terbukak page kire cam ustaz2 gak laa.. kat dlm site die.. bnyk la article2 related ngan agame.. ngan Life.. ngan masyarakat.. macam2 la ade.. so, aku ngk cam besh.. aku pon baceee.. huhuhu..

ntah camner ade article citer pasal LOVE among us as teenager.. erm, sape xnk bace mende cmnie kan? soo.. aku pon bace perlahan2... aku xingt site die... xley la nk copy kat sni.. tp aku ingt la lg kandungan die.. dlm tuh ade mengatakan..Cinta tuh anugerah drpd Tuhan.. Anugerah ntok manusia bg merasai kasih sayang antara sesama manusia.. kat sni aku highlight kan cinta sesame manusia eh? ofkos, yg paling Agong is our love toward ALLAH.. so nak di jadikkan citer.. Love among us nie, yg terjadik antare laki ngan perempuan ni ibarat Ujian.. Test nak determine.. sejauh manakah cinta kita tuh akan mempengaruhi life and iman kite.. nk ngk samada, cinta itu berada kat landasan yg btoi.. yakni, xjadik pelaburan kite dpt dose la kan? hahaha.. aku xnk ckp org lain.. aku citer pe yg dialami oleh aku sendiri time sedang syok bercinta tuh.. huhu.. dok sedap2 layan feeling ngan awek... dok rase rindu yg amat sgt kat awek.. dok jumpe.. dok lawat2 die kat umah.. dok dating2 makan sesame ape sumer tuh. aku xpernah terlintas.. pe aku wat selame tuh da jadik pelaburan dosa aku? bile dah bercinta, even rase rindu kat awek kite pon da jadik DOSA.. ape ntah lagi jumpe? ape ntah lagi dating2? pegang tgn?? kalo ade mende2 len lagi? Nauzubillah.. itu yg kadang2 kite sangke mende baik mmg baik.. tp seblik nyer plak.. mende baik tuh... xbaek.. cme kite xsedar... huhu

bile dah terbace cam2.. aku terpikir, aku ni bukan la manusia alim.. manusia yg sentiasa jaga ibadah, jage amalan... tp manusia yg sentiase bergelumang dengan dosa2.. Plus, aku juz manusia yg imannyer lg nipis dari kulit bawang.. aku terpikir lagi... cinta yg aku rase kan dpt bawak kuar from perasaan kosong yg aku rase selame ni adalah.. dosa??... dosa yg sentiase bertimbun2.. bertambah2... cam tkot aku jadik bile aku terpikir mende ni.. patotla, nape dlu2 bile aku rase cam nk berubah jekk.. xjadik2! stakat 2,3 hari jek.. cbe nk jage mase solat ape sumer yg patot tuh.. tp xlama pon... sbb nape? sbb.. err.. renung2kan lahh.. hehe

yap.. cam terover plak kan bile aku ckp mende2 cmnie.. bajet cam bgos sgt plak aku neh...tp, tanyer la ustaz mane pon.. halal ke kite berkasih syg dengan sumone yg belom halal lagi ntok kite? carik la hadith mane pon yg kate berkasih-kasih tuh mende halal.. hmm.. tp nape kte sentiase anggap sebelom neh mende tuh normal ek? bygkan, kte study.. enjoying our teen life.. plus, ade lg bf,gf.. rase cam sronok jek kan? tp nape kite xterpk mende tuh senarnye xelok... bnyk gak aku termenung kan perkare neh... lame gak aku dok byg... dok memikirkan btoi ke x mende neh.. aku bace bnyk2 tazkirah2 berkaitan mende neh.. cbe carik kaitan nyer.... makin lame aku jadik cam tkot... n jelas terpapar kesalahan yg aku da wat selame bertaon neh..hmm, aku minx sgt2 lepasni aku dijauhkan dengan mende2 camnie dah.. minx sgt, hati aku bley tahan sehingga aku dijodohkan dengan sum1.... huhu...

skang ni aku set mind aku.. kalo da minat.. ckopla sekadar minat n kenal2 cam2 jek... and ble tibe mase.. bile dpt ko rase, die jodoh ko.. nikah kawen tros, abih citer.. lepas tuh, baru halal segale cinta ngan rindu yg ko rase kat pasangan kite..As for that, aku da mcm xberani dah nk men feeling2... nk rindu2... cinte2.. haihh.. kalo btoi mende tuh ley contribute dose.. aku minx aku ngan rakan2 len dijauhkan... n sbb aku pikir cmni gak, aku cam da xingt kat si amalina tuh... dlu salu gak.. skang ni cam.. xde... da dpt trime gle.. n.. tenangg~~ hehe.. da xsrabot pk jiwa kosong laa... nak carik sum1la.. haihhh.. pelik2!

last skali.. atleast,aku stay single cmnie.. aku dijaohkan dari perkare2 yg sepatutnyer... and harap2.. hati aku maintain cmnie.. biarpun da smbng degree nnt... Wallahualam..

7 comments:

Anonymous said...

yeah !
alhamdulillah
finally awak jumpe gak petunjuk ! ^_^

iqa da 1 artikel lebih kurang mcmni r
t iqa bagy hehe

insyaALLAH..
kalu kite wat sesuatu kerana ALLAH,
ALLAH akan bagi ganjaran terbaek wat kite :)

kaminakueh said...

thanks kat anda! huhuhuhu
n harap2 ley kekal.. jgn dok da msok degree nt.. dok carik plak... hahaa

alimu sakuredu said...

pada pendapat ko la
mana yg lg ko sesalkan

1-masa remaja feeling cinta giler2, pastu sedar and lalu sesal
2-masa remaja da sedar da pasal bnde ni, pastu jauhi couple2 gini pastu da besar rasa cam haru biru kehidupan sbb xkecapi rasa couple time kecik2

hm

kaminakueh said...

haa.. yg nombo 1 tuh cam aku kot lim.. n aku harap sgt dijaohkan dari rase cam nombo dua tuh.. kekekeke.. xperlu la nk kciwe gle babi kalo xde awek ni lim.. ofkos, kadang2 rase sunyi.. tp try to bare ah.. cam ko.. pas grad ni ade tme seswai carik bini jek bai.. kakakaka

alimu sakuredu said...

rasa keciwa tu akan datang sendiri. kita mmg xperlu pn. tp dia y dtg cam pnyakit. tp bkn kciwa je. jeles, bosan, sakit ati, dengki sume akan datang sama2. bila ko da keadaan camtu, ko akan jadi paranoid giler2. rasa cam sume bnde salah pada diri ko. sampai ko da xde ati da nk kawal ape yg ko buat lagi. ko just nk diamkan perasaan ko yg dalam ati tu. dgn ati ko yg cam gitu, byk perkara buruk boleh berlaku. ko pn leh pikir la sndiri.




ak tau. sbb thats a part of my story.

antu said...

hahaha... ape la yg kita nk enjoy sgt kalo dnda x halal utk kita??

kaminakueh said...

huhu.. yap.. btoi 2 lim.. mmg aku pon admit.. bile da sunyi.. kte xde sape2.. solo2.. mmg 2 akan kte ase.. huhu.. ko jgn xterpk,lam mase hmpr 2 taon ni pon aku rase mende yg same cam ko gak.. yap, mmg rase cam2.. tp ko kne ingt, prasaan ape sumer2 neh.. xkan ade.. kalo ati kte sendri halang dari rase cam2.. aku da pk da sblom2 neh, wat ape nk rase2 mende2 tuh sumer.. kalo da terpampang... prasaan yg kite ase b4 ni hanya lead kpd sumtin yg lgi burok blasannye? ape kte nk sesalkan kalo mende cam2 ek? padahal, golongan cam kite neh.. patot rase besyuko.. paling kurang.. atleast, kte dihindarkan dari mende2 love yg xde hala tuju lagi neh..dan yg pasti aku rase xbape nk halal? juz sabar n try ntok trime keadaan kte skang neh.. insyaallah.. kalo panjang umo.. there should be someone which are made for us.. huhu